Som företagare behöver du ha en positiv kommunikation med dina kunder. Ett mycket effektivt sätt att verkligen nå dina kunder är genom att skicka SMS. Skapa genomtänkta SMS, skicka dem och analysera sedan dina kunders reaktioner, så kommer du både öka din försäljning och få en större kundgrupp.
Nå kunderna med SMS
Varför är just SMS så bra som marknadsföringsverktyg? Jo, för att dina kunder inte kan undvika att läsa ditt SMS. Nyhetsbrev är väldigt bra och effektiva för att behålla och få fler kunder, men det är inte säkert att kunderna verkligen läser nyhetsbrevet. De går in på mejlen, ser rubriken och tänker ”Jaha, ett nyhetsbrev”, och sedan går de vidare till något annat. Tänk då istället hur ett SMS fungerar: det plingar till i mobilen, vi plockar fram vår mobil och kan omgående läsa en del av SMS:et. Vare sig dina kunder vill läsa SMS:et eller inte så kommer de ofrånkomligen ändå att göra det. Om du då ser till att ditt erbjudande är det första som de läser är chansen stor att de öppnar SMS:et och klickar sig vidare på länken till din företagssajt. Använd Rules smarta sms verktyg så kommer du enkelt att kunna skapa och skicka effektiva mobilkampanjer till dina kunder.
Skicka rätt SMS till rätt kund
För en verkligt lyckad SMS-kampanjen ska du rikta dina meddelanden så att rätt kund får rätt SMS. Låt oss säga att du driver ett hundföretag. Du har en kennel, en webbshop där du säljer hundrelaterade saker och så är du hundcoach. Du hjälper folk att uppfostra sina hundar. Då kommer vissa vara intresserade av information om din dräktig tik och när man kan köpa valpar, andra kommer att vara intresserade av 25 procent rabatt på djurfoder eller regnvästar för taxar. En tredje grupp kommer att vara intresserade av att gå på workshops i hur man uppfostrar skällande hundar. För maximal utdelning på dina SMS-kampanjer bör du dela upp dina kunder i olika kundgrupper. Se till att det SMS som du skickar ut verkligen blir av intresse för mottagaren. Om du skickar ointressanta SMS finns det alltid en risk att de avregistrerar sitt mobilnummer. Det är därför det är så viktigt att dina meddelanden verkligen är till nytta för kunden.
I rätt tid
Det som också är väldigt positivt med just SMS är att du kan styra när kunderna läser ditt SMS eftersom så gott som alla alltid har mobilen med sig. Om du ser att det blir regnväder över Stockholm till helgen, kan du på fredagen eller på lördag förmiddag skicka ut ett SMS med ett erbjudande som verkligen underlättar regniga dagar till dina kunder i Stockholm. Ett klädföretag kan skicka ut erbjudande om 20 procent rabatt på regnkläder eller stövlar, säljer du böcker kan du skicka ut ett SMS om skön läsning för regniga dagar och som frisör kan du skicka ut tips på hur man kan hålla håret snyggt under regnjackan eller paraplyet när man går iväg till en fest. Bara fantasin sätter gränser.